Pozvánka na slavnostní předání projektu NIS aneb zrychlujeme naši pomoc

Slavnostní uvedení do užívání výstupů projektu Národního informačního systému integrovaného záchranného systému proběhne dne 10. prosince 2015 od 10,00 hodin v prostorách krajského ředitelství HZS ČR v Olomouci, adresa Schweitzerova 91. Hlavním přínosem projektu je zrychlení a zefektivnění spolupráce operačních středisek základních složek integrovaného záchranného systému, což se projeví zejména v rychlejším poskytování pomoci občanům.

Během akce bude představen projekt a bude promítnut krátký film o projektu. Rovněž bude možné absolvovat prohlídku Operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje. Z důvodu omezené kapacity je na akci nezbytná akreditace na níže uvedeném kontaktu.

Systém, který nese název Národní informační systém integrovaného záchranného systému, byl připraven a realizován v letech 2010 až 2015 se spolufinancováním ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně z Integrovaného operačního programu.

Hlavním smyslem projektu je vytvoření sjednocující technologické platformy pro výměnu dat mezi základními složkami integrovaného záchranného systému. Dále zefektivnění příjmu tísňového volání občanů a zrychlení doby odezvy základních složek integrovaného záchranného systému na tísňové volání.

Jak to bude v praxi vypadat?
Představte si, že jste se stali účastníkem dopravní nehody s vážně zraněnou osobou. Ta je zaklíněna v havarovaném voze. Voláte proto linku tísňového volání 155. Dispečer tísňové linky Vám telefonicky poradí při neodkladné resuscitaci, událost zaznamenává do svého informačního systému a vysílá na místo vozidlo s posádkou zdravotnické záchranné služby. Dispečer telefonicky předává informaci o vážné dopravní nehodě na operační střediska Policie ČR a následně i Hasičského záchranného sboru ČR. Jednotka hasičů vyjíždí na místo dopravní nehody cca o 4 minuty později než vozidlo zdravotnické záchranné služby.  Posádka zdravotnické záchranné služby po příjezdu zjišťuje, že nemůže zraněného vyprostit z vozidla, poskytování pomoci zraněnému řidiči je značně komplikované a musí vyčkat na příjezd hasičů. Hasiči na místo přijíždí 6 minut po příjezdu sanitky, protože s hasičským vozem nebylo možné jet tak rychle jako se sanitkou. Na místo přijíždí také hlídka Policie ČR. Hasiči vyprošťují zraněného řidiče a policisté řídí dopravu v místě nehody. Havarované vozidlo naštěstí nezačalo hořet. Toto byla běžná praxe až doposud.

V čem přinese zlepšení nový systém?
Při stejné události voláte linku tísňového volání 155. Dispečer tísňové linky telefonicky radí při nedokladné resuscitaci, zaznamená informace o nehodě do svého informačního systému a jednoduchým úkonem vyžádá součinnost ostatních složek IZS. Místo dopravní nehody je automaticky a okamžitě zobrazeno na mapách a v informačních systémech u všech tří základních složek integrovaného záchranného systému, které na místo vyjíždějí současně a téměř současně také k dopravní nehodě přijíždějí a zasahují.

Pro názornost ještě jeden příklad z praxe.
Žena oznamuje hlídce Policie ČR, že v lese našla nehybné tělo, hlídka oznamuje situaci na operační středisko a s ženou přejíždějí k místu nálezu osoby. Na místě zjišťují, že se jedná o muže pravděpodobně v bezvědomí, který spadl ze skály, ale nemohou se k němu dostat. Oznamují situaci na operační středisko. Operační středisko vyžaduje součinnost hasičů i zdravotnické záchranné služby. Vzhledem k složitému způsobu příjezdu na místo události se nepodaří hasičům ani záchranářům nalézt správnou cestu k místu události a hlídka policistů jim musí jet naproti. Doba jízdy na místo se prodlužuje o drahocenné minuty.

Při stejné situaci, ale s moderním systémem, operační středisko Policie ČR identifikuje místo události prostřednictvím automaticky přenášené polohy policejního vozu a tuto polohu při vyžádání součinnosti předává na operační středisko Hasičského záchranného sboru ČR a zdravotnické záchranné služby. Polohu policejní hlídky vidí hasiči a záchranáři ve svých vozidlech na tabletech a bez bloudění se rychle dostavují až na stanovené místo. Muži je poskytnuta pomoc.

Jak vyplývá z uvedených příkladů, celý systém pomůže jak samotným záchranářům, a to v tom, že jim umožní efektivní výměnu a sdílení dat a informací a následnou lepší koordinaci, tak to hlavně pocítí občané, pokud se ocitnou v nouzi. Rychlejší a provázanější zásahy všech složek IZS pomohou při záchraně životů, zdraví i majetku.

Tato tisková zpráva byla zveřejněna taká na stránkách Hasičského záchranného sboru České republiky

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Komentáře nejsou povoleny.